Potrzeba relaksu

Stres w dzisiejszych czasach jest nieodłącznym elementem naszego życia. Ciało wielu osób funkcjonuje w ciągłym napięciu. Relaks jest często pojęciem całkowicie niezrozumiałym.

Ludzie nie zdają sobie sprawy z napięcia mięśni jakie towarzyszy im podczas dnia. Co więcej, problem ten dotyczy już nawet dzieci. Presja związana z wymaganiami z jakimi codziennie się spotykają, które są często niedostosowane do ich możliwości wywołuje ciągłe napięcie. Stres u rodziców zostaje w oczywisty sposób przenoszony na dzieci.

Napięcie mięśni nie pozwala na swobodny przepływ informacji, funkcjonowanie na odpowiednim poziomie. Dlatego tak ważne jest ćwiczenie świadomej kontroli napięcia. Pomagają w tym ćwiczenia relaksacyjne związane z oddychaniem, pozwalające odpowiednio dotlenić mózg; świadomym napinaniem i rozluźnianiem określonych partii ciała, które pozwalają na uświadomienie sobie zbędnego napięcia; pozytywną wizualizacją.

Wszystkie te techniki pomogą osiągnąć harmonię w życiu, spokój i rozluźnienie, które pozwalają funkcjonować w odpowiedniej homeostazie. Ćwiczenia takie jak najbardziej należy rozpocząć już u małych dzieci. Można połączyć je z prostymi przekazami słownymi, które trafiają do wyobraźni dziecka i spowodują większe zaangażowanie w ćwiczenie. Tylko czysty i spokojny umysł może być otwarty na przyjmowanie pozytywnych emocji ze środowiska, pozwala na uważność we wszystkich zakresach, nawet i tych związanych z odbieraniem emocji innych, zwracaniem uwagi na czyjeś potrzeby. Spokojny człowiek nie nastawia się z założenia źle do otoczenia i nie szuka sprzeczek dających możliwość rozładowania napięcia tylko emanuje spokojem i harmonią.

Proponowane metody dla młodszych dzieci torelaksacja progresywna Jacobsona – uczy dziecko odróżniania uczucia napięcia i odprężenia mięśni. Daje to możliwość przechodzenie z jednego stanu do drugiego. Trening autogenny Schultza – wykorzystuje opowiadania, które pomagają poczuć swoje ciało, spokój, i przenosić to w późniejszym czasie na życie codzienne. Techniki wizualizacyjne – pomagają w radzeniu sobie z trudnymi emocjami np. strachem czy złością. Relaksacja Wintreberta – zalecana przy pracy „jeden na jeden”, szczególnie dobroczynna dla dzieci z nadpobudliwością ruchową. Gimnastyka wg de Milla – jest zabawna, chętnie wykonywana przez dzieci. Połączenie wizualizacji, techniki oddechowej. Muzykoterapia – różnorodne techniki pracy przy muzyce.

*więcej utworów do pobrania w naszym sklepie mp3